اتاق فکر صالحین / تنبیه (جریمه) متربی خطاکار
گروه اتاق فکر واتساپی صالحین با هدف نزدیک تر کردن و شبکه کردن فعالان فرهنگی و مربیان و سرگروه های صالحین در کشور ایجاد شده است و هر روز حول یک محور در این راستا بحث و تبادل نظر صورت میگیرد. نتیجه و گزارش بحث ها در سایت خادم گروه در همین سایت (دانش آموز مسلمان) حضور کاربران عزیز منتشر می شود.
گزارش هشتم.
این جلسه: تنبیه (جریمه) متربی خطاکار
به تاریخ: جمعه ۹۳/۳– ویرایش : دانش آموز
ابوالفضل: برای حرف گوش کنی بچه ها (کودکان) از مربی چه راهی دارید
–
رحیم: تشویق
–
دانش آموز: مربی یا سرگروه ضمن اینکه با اعضاش صمیمی هست باید ابهت مسیولیتش هم حفظ بشه که حرفشنوی ازش بالا باشه.
راهش هم تشویق و تنبیه دقیق و طی مراحل برخورد با خطاکار هست. – بدون اغماض – . این تشویق و تنبیه خودش تربیت هست.
قصاص حیات.
–
ابوالفضل: خود تنبیه ممکن است دیگر بچه تو صالحین نیاید
تنبیه روحی را میگم
–
رحیم: نترس اگر از تنبیه بترسی اداره گروه از دستت در می ره و بچه ها لا ابالی بار می آن
–
دانش آموز: تنبیه با شلاق و کتک که منظور ما نبود عزیزم.
مراحل تنبیه:
۱. رو ترش کردن
۲. تذکر
۳. ثبت کتبی (امتیاز منفی)
۴. جریمه ( کار بده دستش )
۵. محرومیت از امتیازهای فوق برنامه مثل سالن و اردو و استخر و ساندویچ و اینا .. ( کوتاه مدت باشه که طرف نره)
۶. تعلیق ( مثلا یک هفته اخراج)
۷. اخراج
سعی کنید هر چه زودتر طرف اشتباه خودش رو متوجه بشه و به طرف رفعش تشویق بشه.
شما هم موضع قاطع خودتون رو در برخورد با خطاکار حفظ کنین.
چون در صورت شکستن قبح خطا یا گناه٫ حلقه ات بر فنا میره..
–
امیر:
• تنبیه، یعنی آگاه ساختن، به طور کلی تنبیه عبارت است از ارائه یک محرک آزاردهنده یا تنبیهکننده به دنبال یک رفتار نامطلوب، به منظور کاهش دادن یا از بین بردن آن رفتار.
• کودک باید در حد فهم و توان عقلیاش، هم درک کند و هم بپذیرد که چرا تشویق یا تنبیه میشود.
• تشویق و تنبیه، متناسب با عمل و رفتار انجامشده از جانب کودک و مربی باشد.
• تنبیه، رفتار نامطلوب را در فرد از بین نمیبرد، بلکه به شکل موقتی آن را خاموش میکند.
• فرد تنبیهشده، ممکن است برای احتراز از تنبیه از یک رفتار اجتناب کند اما رفتارهای دیگران را جانشین آن سازد.
• تنبیه، کودک را ترسو بار میآورد و کتک نیز شخصیت کودک را درهم شکسته و تعادل روانی او را بر هم میزند.
• شخص تنبیهشونده ممکن است سرانجام به تنبیهکننده حملهور شود و در مقابل او بایستد.
• تنبیه موقعیت فردی و اجتماعی فرد را متزلزل میکند.
• تنبیه، باعث میشود که تنبیهشونده از کلیه چیزهایی که در ارتباط با تنبیه است متنفر و بیزار شود.
• تنبیه، باعث واکنشهای روانی و عاطفی مانند اضطراب، ترس افراطی، دلشوره دایمی و… میشود.
• کسانی که شاهد تنبیه شدن افراد، توسط دیگران بودهاند در مواقع و مکانهای دیگر خود به تنبیه دیگران اقدام میکنند.
• تنبیه در کاهش رفتار نامطلوب بهطور موقت موثر است اما موجب نابودی رفتار نامطلوب نمیشود و چه بسا به افزایش رفتار نامطلوب کمک کند.
• سعی کنید به جای تهدید و تنبیه، انتقاد و بدبینی، نقاط مثبت افراد را مدنظر قرار دهید.
• هنگام تنبیه، به رخ کشیدن خوبیهای همسالان موجب تحریک حسادت کودک میشود.
• هر خطا و اشتباه کودک قابل تنبیه نیست.
• از تنبیه بدنی، سرزنش و خجالت دادن کودک، جداً خودداری کنید.
• از لجبازی کردن، سربهسر گذاشتن و مشاجره با کودک خودداری کنید.
–
رحیم: احسنت
–
ابوالفضل: احسنت
–
مهدی : خب پس چی کار کنیم؟’!
–
دانش آموز: اگر این شیوه تنبیه یعنی تشویق بقیه٬ برای تنبیه خاطی کفایت نکرد٬ فرآیندهای تنبیه جدی تر باید اعمال بشه
بازم تکرار میکنم مراحل متنبه کردن و بازگشت خطاکار٬ برای همه مفیده .. که خوب و بد رو یاد بگیرن.
–
انوشه: من صد در صد موافقم
عضویت در وات ساپ لطفا
۰۹۱۷۱۱۹۶۰۰۳
قسمت دانشجویی ولی دوست داشتم علاوه بر دانشجویی در قسمت طلاب و دانش آموزان هم باشم
تشکر از مطلب وسایت خوبتون.
شناخت ریشه مشکل قبا ازتنبیه اهمیت بیشتری داره.مثلا توی حلقه ما یکی از بچه ها چندتا چسب اکلیلی برداشت وبرد وقتی من مشاوره گرفتم.گفتند باید اغماض کنی واوهم باید بفهمه اغماض کردی.
چون دختر هستند دنبال چیز های زیبا هستند وباید نشون بدی که قرار نیست هر چبز زیبایی در این دنیاست برای ما باشه.